Redigeren
Heb je als kinderboekenuitgever een manuscript liggen dat nog een redactieronde nodig heeft voor je het op de markt kunt brengen? Of zoek je als educatieve uitgever een kritische (eind)redacteur voor je taal- of leesmethode? Je kunt mij inhuren voor de volgende werkzaamheden:
Kinderboekenredactie
Bij het redigeren van een kinder- of jeugdboek ga ik in op de grote lijn van het verhaal. Ik kijk naar de verhaalstructuur, de verschillende verhaallijnen, het vertelperspectief, de ontwikkeling van de personages en hoe de spanning is opgebouwd. Ook beoordeel ik de geloofwaardigheid van het verhaal en de interne logica.
‘Marije legt de lat hoog. Ze nam uitgebreid de tijd om met me in gesprek te gaan, om zo te begrijpen wat ik wilde vertellen. Haar suggesties en correcties zijn altijd helder onderbouwd. Dat is fijn, want zo blijf je als schrijver in de lead. Ze hielp me in het bijzonder met het schrappen van overbodige passages, personages en verhaallijnen. Zulke fasen vind ik als schrijver lastig, want ook overbodige stukken zijn soms pareltjes. Marijes integriteit en betrokkenheid hielpen mij enorm om deze noodzakelijke, moeilijke fasen in een schrijfproces door te komen en om mijn verhalen en karakters beter tot hun recht te laten komen.’
Mark Boode, YA-schrijver van Vogelkinderen en Winnen van de wereld
Persklaar maken van kinder- en jeugdboeken
Bij het persklaar maken van een kinderboek let ik niet alleen op taal- en spellingkwesties, maar houd ik ook in de gaten of het verhaal lekker loopt. Is steeds duidelijk welk personage aan het woord is, houdt de auteur de vaart erin en herhaalt hij zichzelf niet? Daarnaast heb ik oog voor continuïteitsfoutjes, controleer ik of details kloppen, of het taalgebruik vlot en gevarieerd is en past bij de doelgroep.
‘Wat een geweldige persklaarmaker is Marije, zeg! Wauw.’
Jan Paul Schutten, kinderboekenschrijver
Eindredactie van lesmateriaal voor kinderen en jongeren
Bij de eindredactie van lesmateriaal beoordeel ik een tekst aan de hand van het didactisch concept. Tijdens het redigeren kijk ik of de opdrachten aansluiten bij de leerdoelen die centraal staan, of elk onderdeel de juiste informatie bevat, of die informatie inhoudelijk klopt en of de auteur het begrijpelijk heeft verwoord. Ook controleer ik of het taalgebruik past bij de doelgroep en of het maximale aantal woorden niet wordt overschreden, zodat de tekst past in het stramien.